Nyskapende samarbeid om kunstig intelligens og maskinlæring

dScience partnerprogram kobler sammen ledende aktører fra privat og offentlig sektor med Universitetet i Oslos forskningsmiljøer innen data- og beregningsvitenskap.

Universitetet i Oslo har forskningsmiljøer på internasjonalt toppnivå innen data- og beregningsvitenskap. På Shanghai-rankingen av verdens universiteter ligger UiO helt oppe på 30. plass på området Computer Science and Engineering. Mange av universitetets forskere på disse feltene er tilknyttet forskningssenteret dScience.

Nå har dScience lansert sitt nye partnerprogram med seks utvalgte norske aktører: Kongsberg Gruppen, DNV, DNB, Equinor, Norges Bank Investment Management (NBIM) og Helse Sør-Øst RHF. dScience-leder Morten Dæhlen forteller at senteret har et todelt mål med partnerprogrammet:

– For det første konkurrerer vi med de aller beste universitetene i verden, og de har alle til felles at de samhandler systematisk med samfunn og næringsliv. Så vi trenger dette for vår egen del. For det andre så er dette en del av universitetets samfunnsoppdrag. Vi skal bidra til grønn omstilling og løse viktige samfunnsutfordringer, og det gjør vi enda bedre i samarbeid med dem som har konkrete problemstillinger de skal løse og kunnskap og kompetanse som vi kan dra nytte av, sier han.

Samarbeid som alle tjener på
Administrerende direktør i Oslo Science City, Christine Wergeland Sørbye, fremhever at partnerprogrammet viser hvordan forskningsmiljøer og kunnskapsbedrifter kobles sammen i Oslo Science City-området.

– For at Norge skal lykkes med å bygge fremtidens kunnskapsbaserte næringsliv, trenger vi at mer av den fremragende forskningen her i landet blir tatt i bruk som en ressurs for bedrifter, organisasjoner og sentrale aktører i offentlig sektor. Partnerprogrammet til dScience er et førsteklasses eksempel på samarbeid som alle parter tjener på, sier hun.

Klimarisiko og digitale tvillinger
dScience-partnerne har i første omgang tegnet en femårig samarbeidsavtale med senteret og deltar med både finansiering og faglig samarbeid. Dæhlen sier at det trengs et spleiselag for å finansiere infrastrukturen og forskningsressursene som dScience bringer inn i partnerskapet, men understreker at pengene er underordnet:

– Vi har en stor faglig interesse i dette samarbeidet, hvor vi får jobbe med problemstillinger som er svært interessante for oss. Partnerne bidrar med kunnskap og kompetanse og ikke minst med data som vi ikke ville fått tilgang til ellers, sier han.

Forskningssamarbeidet gjennomføres ikke som oppdragsforskning, men som et samarbeid om grunnleggende forskning. Sentrale temaer i tiden fremover blir å utvikle metoder for beregning av klimarisiko i ulike deler av samfunnet og digitale tvillinger som kan brukes til å simulere effekten av endringer i ulike typer systemer.

– Dette er kunnskap som partnerne har spesiell interesse av, men forskningen skal også publiseres så den kan komme hele samfunnet til gode, forteller Dæhlen.

Unike ressurser
Alt i alt har Universitet i Oslo flere hundre forskere som arbeider innen fagfeltene som dScience representerer. Forskerne har tilgang til svært kraftige og avanserte datasystemer, som blant annet Norwegian Artificial Intelligence Cloud, som er den mest kraftfulle infrastrukturen for kunstig intelligens i Norge.

– Det er ganske unike ressurser som vi tilbyr partnerne våre, både når det gjelder fagkompetanse og infrastruktur. Men de må til gjengjeld delta aktivt for å dra nytte av dette samarbeidet, forteller Dæhlen.

Planen er å utvide antallet partnere til mellom tolv og femten i løpet av året. Senteret er allerede i dialog med en rekke interesserte kandidater fra så ulike bransjer som media, bygg, industri og matproduksjon, i tillegg til offentlig sektor.

– De fleste av disse har samarbeidet med UiO tidligere. Det er viktig for oss å finne kandidater som forstår hva et universitet er, og som ønsker et reelt partnerskap med gjensidig respekt, sier Morten Dæhlen.

Geir Håøy
Konsernsjef og adm.dir. i KONGSBERG

Hvorfor har dere valgt å bli med i partnerprogrammet?
KONGSBERG har et stort behov for å sikre oss tilgang til ressurser og kompetanse. Blant annet fordi vi frem mot 2027 total sett skal ansette flere tusen nye kollegaer. Digitalisering er helt avgjørende for å kunne utvikle fremtidens produkter, vi opplever følgelig et økende behov for ny type kompetanse inn i vår arbeidsstyrke, særlig med tanke på et stadige økende fokus på bærekraft.

En av dSciences viktigste oppgaver er som kjent å sikre samarbeid og møteplasser på tvers av enheter og miljøer i Norge og internasjonalt. Det er klart vi ønsker å være en del av den samarbeidsarenaen. Vi håper partnerprogrammet vil føre til noen konkrete prosjekter som bringer oss fremover gjennom systematisk og effektiv håndtering av store datamengder.

Hvilken konkret nytte håper dere å få ut av deltakelsen?
KONGSBERG håper at vi med vår deltagelse kan bidra til samarbeid og etablering av sterke lag i utvikling av fremtidens lønnsomme arbeidsplasser og internasjonal konkurransekraft. Vi ser store muligheter innenfor læring - og erfaringsutvikling med både akademia og de andre industripartnerne.

Lars O. Dahl
Global Head of Risk Analytics, Norges Bank Investment Management

Hvorfor har dere valgt å bli med i partnerprogrammet?
Vi tror vi har mange interessante problemstillinger som er relevante for dScience. Vi håper å kunne bidra med innspill til sentrale problemstillinger knyttet til kapitalmarkedene, som i kombinasjon med dyktige forskere og gode diskusjoner kan gi både interessante forskningsresultater og konkrete løsninger vi kan ha nytte av. Det kan også være nyttig med erfaringsutveksling med de andre partnerne.

Hvilken konkret nytte håper dere å få ut av deltakelsen?
Oljefondet håndterer enorme datamengder og transaksjoner. Våre systemer er allerede skybasert, så vi er godt rigget til å anvende resultater fra forskningen. Eksempler på bruksområder kan være analyse av risiko og avkastning ved ulike handlealgoritmer. Dette er et område er preget av kunstig intelligens og med vårt store handelsvolum er vi ulik de fleste andre og kan ha nytte av dybdeanalyser basert på markedsdata og informasjon om våre egne handler. Konkret kan vi da redusere vår markedspåvirkning og redusere risiko.